ponedjeljak, 16.05.2005.

Elektro pogon ipak među velikima?

Image Hosted by Free Image Hosting

Nadam se da je ovo početak trenda, a ne samo još jedna u nizu neispunjenih najava. Uglavnom, Mitsubishi je najavio proizvodnju automobila na električni pogon baziranog na svom Colt-u. Električna energija pohranjuje se u litij ionske baterije pa mu je domet upotrebljivih 150km po jednom punjenju. Još jedan novitet je premještanje motora uz kotače. Prototip je pokretan stražnjim pogonom na način da svaki kotač ima svoj motor. Time se pojednostavnjuje (pojeftinjuje) konstrukcija i smanjuju troškovi održavanja. Planirana cijena je oko 19 000 $ uz godišnju proizvodnju od 5000 komada. Jedino deprimirajuće je da masovna prodaja planirana tek do 2010. i da planovi za prodaju izvan Japana još nisu definirani. Auto izgleda odlično za razliku od većine trenutno dobavljivih elektro vozila koja su ružna ko sam vrag, puni se na običnu utičnicu i cijena je prihvatljiva ako se uzme u obzir kasnija ušteda na gorivu. Jedino je pitanje zašto se toliko čeka sa izlaskom na tržište.

Japan times

- 00:00 - Komentari (1) - Isprintaj - #

četvrtak, 12.05.2005.

Toyota Prius



Trenutno, ovo je najekološki auto kojeg možete nabaviti na našem tržištu. Ovaj auto vozi isključivo trošeći fosilna goriva ali uz pomoć dodatnog pomoćnog elektro motora i baterije poravnava krivulju energetske iskoristivosti vozila. Na primjer umjesto da energija pri kočenju odlazi u toplinu, dio te energije uspjeva pohraniti u bateriju. Kasnije kad je motor s unutrašnjim izgaranjem stravično neefikasan (nagla ubrzavanja i slično) elektromotor mu pomaže u pokretanju auta. Iako je Prius zgodna sprava, nije baš prava zamjena za pravo električno vozilo, a i ušteda je nekih 50% dok bi u slučaju napajanja iz električne mreže bila nekoliko puta veća. Nije nam svima potrebna takva "mrcina" od auta i domet koji je kod priusa čak i veći od običnog automobila zbog manje potrošnje, a još manje nam je potrebna cijena od 28000 Eura koliko košta kod nas. No sam koncept hibridnih vozila će valjda približiti koncept elektro pogona širim masama i masovna proizvodnja i ugradnja efikasnih baterija u hibridna vozila će im sniziti cijenu.

- 22:30 - Komentari (0) - Isprintaj - #

srijeda, 11.05.2005.

Gorive ćelije za 10 a možda već i za 11 godina...

Tko još nije čuo kako će auti budućnosti koristiti gorive ćelije. Ako se u medijima išta priča o čistijim automobilima onda se priča o gorivim ćelijama. Sve češće riječ je o novinarskoj površnosti ili pak vijestima plasiranim iz pro-naftne interesne sfere. Kako sada stvari stoje gorive ćelije i automobili na vodik su nekakav sveti gral uvijek u bliskoj budućnosti ali nikad u sadašnjosti. Od Busha do automobilskih kompanija svi serkaju o gorivim ćelijama ali konkretni datum izlaska prvog komercijalnog osobnog vozila još ni blizu nije najavljen.


Ova električna Toyota RAV4 EV se više ne proizvodi.


Dok svi pričaju o gorivim ćelijama vječito udaljenim "desetak godina" oku javnosti promiču pomaci u razvoju baterija i vozilima koja se napajaju iz gradske strujne mreže. Jednako tako svima promiče činjenica kako su mnoge veliki proizvođači obustavili već započetu proizvodnju električnih vozila. Krajem 90ih postojalo je nekoliko "mainstream" električnih automobila koji su krenuli u proizvodnju a onda naprasno povučeni. Honda EV+, General Motors EV1, Ford EV Ranger, Ford Th!nk i Toyota RAV4-EV si bili modeli ponuđeni uglavnom u najam. Nakon isteka 3-godišnjeg najma automobili su oduzeti korisnicima bez mogućnosti kupnje i uništeni unatoč molbama, peticijama i postojanju "waiting liste" ljudi koji su željeli unajmiti te automobile ali nisu imali prilike. (Pogledajte iskustva vozača: ev1.org, HondaEV).

Uništeni električni automobili koje nakon 3 godine najma korisnici nisu mogli otkupiti unatoč velikom interesu (klik za veću sliku):
Free Image Hosting at www.ImageShack.us


A kretensko objašnjenje Ford-a o koncentriranju na gorive ćelije pogledajte ovdje.

- 16:35 - Komentari (1) - Isprintaj - #

utorak, 10.05.2005.

Bluecar - fora auto (ne)tipičnog francuskog dizajna



Iako su na njemu i više nego očiti znaci francuske obrnute estetike vidljive npr. i na stražnjem dijelu Megane-a ili Thalie (razvijen je u suradnji s Renaultom, pa valjda zato :), ovaj autić bi lako mogao postati predmetom obožavanja.

Ovaj prototip je predstavljen ove godine na sajmu u Ženevi. A kako električni auti definitivno nisu igračke govori podatak da postiže brzinu od 130km/h, ima autonomiju kretanja od 200km na jednom punjenju baterija i može povesti 5 putnika. Jedini problem je što bi se u prodaji mogao pojaviti tek u 2008. A okvirna cijena je visokih 15000 Eura za tu veličinu vozila. Ali ako se uzme u obzir da po europskim cijenama struje ovaj auto za 1Euro može prijeći 100km (kod nas još i manje jer je struja jeftinija za sad) onda početno ulaganje i nije možda tako veliko.


Službeni site

- 12:10 - Komentari (1) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 09.05.2005.

Mobiteli u službi ekologije.

Pitate se kako je ovo moguće? Kada u istoj rečenici čujete riječi mobitel i ekologija, ako išta, prvo će vam pasti na pamet kako ih sva sila odlazi na smetlišta svake godine. Osobito su problematične stare baterije koje većina ljudi zajedno s ostatkom uređaja ne odnese u reciklažno dvorište ( www.cistoca.hr ).

Upravo te baterije iz mobilnih uređaja i trka u njihovom poboljšavanju stvorili su nove modernije baterije koje su lakše, brže se pune i imaju veći kapacitet. Upravo ti faktori su ključni za uspjeh ekološki prihvatljivijih električnih automobila i ostalih električnih vozila jer do nedavno se pohrana energije oslanjala na teške nikal kadmijske (Ni-Cd) baterije. Litij ionske (Li-ion) baterije koje se koriste u svim novim mobitelima imaju daleko bolja svojstva, a nije zanemarivo ni to da su ekološki neusporedivo prihvatljivije jer ne sadrže visoko toksične komponente.

S novim baterijama moguć je višestruko veći domet po jednom punjenju i kraće vrijeme punjenja. Argumenti protiv automobila na električni pogon se sve više smanjuju.

- 23:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Početno iskipavanje misli :)

Evo mog drugog bloga. Prvi je neslavno završio nakon drugog posta jer sam ga radio bez veze i bez neke konkretne teme. Glupi eksperiment. Ovaj put je drugačije jer u ovaj blog pretačem one misli s kojima bi inače znao udaviti sve ljude oko sebe, one zainteresirane za tematiku i one manje zainteresirane. Mislim da je za to blog prava stvar.

Već neko vrijeme drži me opsesija da analiziram efikasnost javnog prijevoza, osobito u Zagrebu, gdje živim. Cijene stanova rastu, mnogi se odlučuju na život izvan grada, mnoga radna mjesta se sele na periferiju u nove poslovne zone, ljudi imaju više love i krediti su povoljniji i ko zna što sve ne. Uglavnom sve je više automobila. Poznam nekoliko mladih ljudi koji su ili sami kupili auto ili su im ga kupili roditelji. Jedna obitelj skroz domoljubna, kupuju hrvatsko i te spike, bar kad je rijec o lino ladi umjesto nutele, ali onda eto u jednom danu sve zeznu i kupe novi Clio svojoj kćerkici - mnogo tisuća kuna za čisti uvozni proizvod. Mala ga drži parkiranog preko tjedna jer na posao ide tramvajem (nema ga gdje parkirati). Vikendom se odveze u grad i sudjeluje u prometnom kolapsu subotnje večeri. Da su ti ljudi podjelili cijenu tog automobila sa brojem pređenih kilometara skužili bi da je i skupi zagrebački taksi puno bolja solucija. Ali ovo ulazi već u neke druge teme zajedno sa kupovinom skupog auta kojeg si poslje ne mozes priustit natankat i kupovina pozerskog skupog mobitela za 3500kn s kojeg ti je skupo razgovarat.

Vidim, skrećem s teme, idem ipak objasniti što me potaklo da počnem pisati. Još malo pa ću krenuti u rješavanje svog stambenog pitanja. Cijene stanova u Zagrebu stalno rastu, najavljuju se povoljniji krediti koji će biti neutralizirani većom cijenom stanova, a i ono malo ušteđevine će još dodatno izgubiti na vrijednosti zbog toga.
Imam prijatelja koji se odselio "bogu iza nogu" kako bi dobio više životnog prostora za sebe i dvorište za svoje kućne ljubimce. Živi 5 minuta autom od stanice vlaka i u Zagrebu je 30ak minuta. On s autom ne napravi ni 10km dnevno putem do stanice i nazad, vozi se sam u njemu 90% vremena. No iako mu ne treba pola toga, nije imao puno izbora pri kupovini, morao je kupiti auto za 4 osobe i s mogućnostima koji premašuju njegove potrebe. Zašto ne bi kupio nekakvo vozilo između skutera i automobila, nešto što ima krov pa neće pokisnuti putem do stanice dok ide na posao, nešto jeftinije od punokrvnog automobila ali ipak nudi osnovni komfor. Znam da postoje električni automobili tih karakteristika, ima onih malih elektro romobila za 700kn i mislio sam da neće biti problem naći nekakvo vozilo za 20 000kn a da vozi 50km/h i ima kabinu. Pokazalo se da je to puno teže nego sam zamislio.

- 15:45 - Komentari (0) - Isprintaj - #

Sljedeći mjesec >>